Deze pagina's zijn gemaakt in een tijdperk zonder digitale fotografie en waarin het internet met trage modems verbonden was. Vandaar al die kleine foto's !
DAG 11 - zaterdag 18 september :

Treinreis naar Shanghai:

Om 8.15 uur vertrekken we naar het treinstation. Om 9.15 uur vertrekt onze trein naar Shanghai. We reizen de 189 kilometer op de softseats; we zitten op mooie grote pluche stoelen met kanten gordijntjes voor de ramen. De reis duurt twee uur. Roos merkt er niets van. Ze slaapt de hele reis.

Even over eleven komen we aan in Shanghai. Onze vrouwelijke gids met de Chinese naam Angela staat al op ons te wachten. Shanghai is met 14 miljoen inwoners ťťn van de grootste steden van China. Het is de zusterstad van Rotterdam en vormt een zelfstandige gemeente, net als Tianjin en Peking. Shanghai ligt aan de Huangpu-rivier, de waterweg naar de monding van de 28 kilometer verder gelegen Yangzi en oceaan. Eerst brengen we een bezoek aan Waitan (De Bund). Deze kade of boulevard is 1 kilometer lang en is het middelpunt van de stad. De kade staat bekend als het vroegere "Wall Street van het Oosten". De naam Bund komt van de Anglo-indische term 'bunding', wat oever betekent. In de jaren dertig was dit het financieel-economische centrum van Shanghai, beheerst door westerse zakenlieden. Aan de westkant van de rivier staan de oude koloniale gebouwen.

Aan de overkant van de rivier zien we de hoge wolkenkrabbers en de grote neon reclameborden in het nieuwe stadsgedeelte Pudong. Pudong moet hťt centrum voor industrie, handel en financiŽn worden. Een echte wereldstad. We lopen een half uurtje over de Bund en gaan daarna naar een restaurant voor een prima lunch.

Na de lunch rijden we naar het oude centrum van Shanghai. Dit gedeelte was vroeger de ommuurde Chinese stad. In de tijd dat de westerlingen Shanghai beheersten, werd het een door ratten geteisterde krottenwijk, die weinig buitenlanders durfden te betreden. In 1912 werden de muren afgebroken en de grachten gedempt. Na 1949 verbeterde de riolering en werden vele krotten opgeruimd. In dit gedeelte van Shanghai bezoeken we het prachtige tuincomplex Yuyuan (mandarijnentuin). Deze twee hectare grote, klassieke tuin werd in 1559 aangelegd door een hoge ambtenaar die een idyllische plek voor zijn bejaarde vader wilde creŽren. Omdat het zaterdag is, is het erg druk in de tuin. Er zijn veel rennende kinderen en Roos voelt zich nog steeds niet goed (nog steeds koortsaanvallen, verstopte neus en oren en pijn in haar keel). Als we de tuin uitkomen zien we het Huxingting (theehuis van het Paviljoen in het Hart van het Meer). Op het plein kan je jezelf tegen betaling in een draagstoel over het plein laten dragen. Een leuk gezicht.

Vervolgens de bus weer in naar Yufosi (Tempel van de Jaden Boeddha). De tempel is gebouwd in 1882 en is de bekendste boeddhistische tempel van Shanghai. De tempel dankt zijn faam aan de twee witte boeddhabeelden van jade, die door de Chinese monnik Hui Gen uit Birma zijn meegebracht. In de Zaal van de Hemelse Koningen (Tianwangdian) vindt net een dienst plaats. We hebben dus geluk. Veel monniken en prachtig hypnotiserend gezang. Vervolgens worden we naar het hotel gebracht. We slapen in kamer 9022 van het Shanghai Hotel.

's Avonds doen we mee aan de 'Shanghai by night'-tour (165 yuan per persoon in plaats van de 110 yuan omdat er te weinig mensen meegaan). Het regent helaas. Via de tunnel gaan we naar Pudong. In dit stadgedeelte staat het hoogste gebouw van China en het twee na hoogste gebouw ter wereld de Jin Mao Tower (421 meter hoog en 88 verdiepingen.) Het hoogste gebouw ter wereld is de Petronas Tower in Maleisië met 452 meter. Het Empire State Building is "slechts" 381 meter hoog.
We gaan met de lift - zonder over te stappen- naar de hoogste verdieping. De lift is binnen enekel seconden boven aangekomen. Eenigzins licht in onze hoofd verlaten we de lift. Het uitzicht vanaf de 88ste verdieping van de Jin Mao Tower op de verlichte Bund is fantastisch.

Het trappenhuis

Vervolgens rijden we naar de Bund. Hier wandelen we weer een stukje en zien we de futuristische gebouwen in Pudong. Ook gaan we naar de Old Jazz Band kijken in het oude Peace Hotel. Hierna gaan we naar het Volksplein waar we een mooi uitzicht hebben op het opera-gebouw dat het Christal Palace wordt genoemd, het regeringsgebouw en het Shanghai-museum. Om 22.00 uur zijn we terug in het hotel. Lekker slapen.

DAG 12 - zondag 19 september :

Shanghai Museum:

Rond 9.00 uur vertrekt Leo naar het Shanghai Museum. Roos blijft vandaag in bed uitzieken. Het Shanghai Museum ligt aan het Volksplein en is in 1996 heropend. Het is een opmerkelijk modern bouwwerk. Het bestaat uit een vierkante basis (symbool van de aarde) en daarboven een gigantische ronde structuur (symbool van de hemel) en vier enorme bogen, de poorten. Op het ronde deel staan draken. Het museum heeft in vijf verdiepingen veertien zalen. Het museum heeft een grote collectie jade, zegels, munten, beelden, meubels, beroemde stukken uit de schilderkunst en kalligrafie. Verder veel aardewerk en porselein uit vele dynastiŽn en een grote collectie bronzen voorwerpen uit de 18e tot 8e eeuw voor Christus. Tot 11.00 uur blijven we in het museum.

Enkel kunstschatten in het Shanghai museum.

Mongools-restaurant:

Daarna hebben we lunch in een Mongolen-restaurant. Buiten zien we hoe de kippen werden geplukt. In ieder geval hebben we dus vers vlees. Binnen staan diverse koelvitrines waarin het vlees, groente etc. liggen. Normaal haal je hier je eten en gooi je het in een schaal op tafel. In deze schaal zit water en olie (waterfondue). Als het eten dan gaar is, vis je het eruit. Nu wordt het eten echter door drie Mongolen klaar gemaakt op een hete bakplaat. Leo eet diverse soorten vlees, waaronder geit.

Na het eten hebben we een vrije middag. Lekker een paar uurtjes bijgeslapen. Aan het eind van de dag gaat Leo nog wat flesjes water en cola kopen. Tijdens zijn wandeling naar de winkel, werpt hij een vluchtige blik in het plaatselijke ziekenhuis. Het is niet te hopen dat er iets met ons gebeurt!!! Het is er erg druk en niet erg steriel.

Om 18.00 uur vertrekken we weer voor het diner. We krijgen 1 uur de tijd om te eten, want om 19.30 uur begint de voorstelling van het New Shanghai Circus (120 yuan per persoon). Veel acrobatiek en jongleren met Chinees porselein, paraplu's, kleedjes etc. Een leuke voorstelling in een lief klein theatertje. Om 20.30 uur zijn we terug in het hotel. We gaan direct ons bed in.

DAG 13 - maandag 20 september :

Naar Suzhou:

De bus vertrek om half negen op weg naar Suzhou, een rit van circa 86 kilometer. Onderweg stoppen we in Zhouzhuang. Dit plaatsje ligt op de grens met Zhejiang en de gemeente Shanghai. Het dorpje is 900 jaar oud en we hebben er klassieke huizen en bruggen bewonderd. Het is de zusterstad van VenetiŽ. Er loopt dan ook een groot kanaal dwars door het dorp. We maken een wandeling van een uur.

Eén van de prachtige bruggetjes over de schilderachtige kanalen

We maken enkele foto's van karakteristieke Chinezen:

De lunch gebruiken we in een restaurant in het dorp.

We krijgen er gemarineerde varkenspoten. De plaatselijke specialiteit. Het ziet er verschrikkelijk vies uit. Als je je echter eerst door 5 cm blubberend vet werkt, krijg je lekker varkensvlees te zien.

Na de lunch varen we in circa 1 uur op een langzame boot naar Tongli. Dit dorpje ligt aan het grote kanaal. Het is een bijzonder fraai klassiek dorpje dat bekend is om zijn 54 stenen bruggen die 100 tot 700 jaar oud zijn. Het is aanzienlijk mooier dan Zhouzhuang. In het dorpje brengen we eerst een bezoek aan Tuisiyuan, een tuin die is aangelegd in 1885 in opdracht van een ontslagen hoge ambtenaar. De tuin is op zich erg mooi, maar we hebben er inmiddels wel weer een paar gezien. Na het bezoek aan de tuin, lopen we nog een half uur door het dorp. Als we terug lopen naar de bus, komen net de kinderen terug uit school. Verder staan er ineens allemaal kraampjes met voedsel langs de weg. Het is een drukte van belang!

We rijden in circa 35 minuten naar het Nanlin Hotel. We slapen in kamer 2540. Voordat we gaan eten, sturen we snel een mailtje naar huis (25 yuan voor een half uur). Na het diner gaan we nog even Suzhou in. We drinken nog wat in een soort lunchroom. Roos neemt een Lemon Black Tea (15 yuan. De thee is overigens zo geel als citroen) en Leo neemt een verse Ananassap (15 yuan). Om circa 21.45 uur zijn we terug in het hotel. Leo valt gelijk in slaap.

DAG 14 -dinsdag 21 september :

Tuin van de Nederige Bestuurder

Om 8.30 uur vertrekken we naar Zhuozhengyuan (Tuin van de Nederige Bestuurder). De tuin is in 1513 aangelegd door Mr. Wong. Mr. Wong was een hooggeplaatste mandarijn in Beijing die steek-penningen van de bevolking aannam. Hij werd snel zeer rijk. De keizer kwam hierachter, maar had geen bewijzen. Hij heeft Mr. Wong vervolgens gevraagd ontslag te nemen, hetgeen hij deed. Mr. Wong ging terug naar Suzhou, kocht een groot stuk grond en liet er de tuin aanleggen. De tuin is 40.000 vierkante meter groot en we maken een wandeling van circa 1,5 uur. Zodra we de tuin binnenkomen zien we een aantal Chinezen Tai Chi beoefenen. Bijzonder is de Zaal van de Mandarijneenden. Dit paviljoen heeft blauwe ramen en daardoor lijkt het alsof het buiten gesneeuwd heeft. Hoewel het warm is, lijkt het nu aanzienlijk koeler.

Zijdefabriek

Vervolgens brengen we een bezoek aan de zijdefabriek. Eerst krijgen we uitleg over het gehele proces; van rups, via mot tot zijdedraad. Boeren telen de zijderupsen en leveren dan de cocons af bij de spinnerij, waar de ruwe zijde op een spoel wordt gewonden, zodat deze klaar is voor commercieel gebruik. De zijderups is de larve van een nachtvlinder. Deze vlinder kan 500 eitjes leggen, die worden uitgebroed bij een temperatuur van 22 graden. De larven hebben alleen interesse in eten. Ze geven de voorkeur aan bladeren van de moerbeiboom, die ze elke 3 tot 4 uur krijgen toegestopt. Na 5 weken zijn ze gegroeid tot een lengte van 7 cm. Als ze volgroeid zijn, weigeren ze te eten en worden ze rusteloos, een teken dat ze klaar zijn om hun cocon te maken.
De cocon wordt gemaakt van zijde-draad. De draad die door de rups geproduceerd wordt, kan wel 900 meter lang zijn. 90% van de cocons gaat naar de spinnerij. De boer houdt zelf 10% om verder te telen.
In de fabriek zien we ook hoe de zijdedraad uit de cocons worden gerold. tevens zien we hoe het proces hoe uit dubbele cocons uiteindelijk dekbedden worden gemaakt. Na de fabriek brengen we een bezoek aan een winkeltje waar je kleding etc. van zijde kunt kopen. Er is ook een modeshow die wordt opgevoerd door de knapste werknemers en werkneemsters.

Na de zijdefabriek gaan we lunchen. Na de lunch staat een bezoek aan de waaierfabriek op het programma. Wij gaan niet me. We gaan terug naar het hotel om wat slaap in te halen en een mailtje naar huis te versturen.

Tuin van de Meester der Visnetten

Om 18.00 uur gaan we dineren. Na het diner gaan we naar Wangshiyuan (Tuin van de Meester der Visnetten). De tuin is mooi verlicht en er worden 8 korte optredens in de diverse paviljoens en in de tuin opgevoerd. We zien fluitspelers, dans, opera, toneel, Chinese harp etc. etc. Mooie kostuums en dus weer veel foto's gemaakt. Na de tuin drinken we nog wat in de plaatselijke kroeg. Om 22.00 uur zijn we terug in het hotel.