Donderdag 21 oktober

Om 7.45 uur worden we met een minibusje opgehaald voor een dag-excursie. Eerst halen we nog een aantal mensen op bij andere hotels en vervolgens rijden we in circa een half uur naar een strandje in de buurt van Phuket stad. Hier stappen we over op een longtail-boat die ons naar de boot brengt waarmee we vandaag een trip gaan maken in de baai van Phang Nga. De baai Phang Nga wordt aan de westkant beschermd door het eiland Phuket en aan de oostkant door het vasteland van Thailand. Eerst varen we een uur naar het eiland Kho Khai Nok. We krijgen een ontbijt aan boord met vers fruit. Frisdrank en water ligt klaar in twee koelboxen op het benedendek. Met een bootje worden we op het parelwitte strand van Kho Khai Nok afgezet. We zoeken onze snorkelspullen uit en gaan direct het water in. Het water is prachtig blauw en groen, er is veel vis, maar ook veel dood koraal. Jammer! Terug op het strand zien we in de verte dolfijnen zwemmen. We krijgen brood om de vissen te voeren. Het weer is helaas wat bewolkt, het water is echter heerlijk warm. Na één uur varen we in 15 minuten naar het volgende eiland, Kho Khi Nai. Kho Khi Nai. Dit eiland is onbewoond en bestaat uit vulkanische rotsen. Ook weer een mooi "bounty-eiland". De schipper laat ons gevaarlijke zeeslangen zien. Ze zijn vijfmaal giftiger dan de cobra en zijn gelukkig nachtdieren. We hoeven dus niet bang te zijn dat we er één tegen het lijf zullen zwemmen. Nu maar hopen dat ze niet slaapwandelen! Ook op dit eiland trekken we onze zwemvliezen aan en snorkelen een half uurtje rond. Rond dit eiland zijn echter niet zoveel vissen en koraal. Roos vindt een mooi gaaf skelet van een zee-egel en wil dit meenemen in de zak van haar korte broek. Helaas sneuvelt het als ze de boot inklautert. Wel een stukje koraal meegenomen dat we op het strand hebben gevonden. Terug op de boot krijgen we een heerlijke lunch met rijst, vis, kip, veel gebakken garnalen en meloen als toetje. Als we de restjes in het water gooien, verschijnen honderden tropische vissen. Twee dolfijnen zwemmen richting de boot.

Na de lunch wordt het anker gelicht en varen we naar Kho Yao Yai, een lang, smal eiland bewoond door ongeveer 3.500 moslims. Deze moslims leven van de vangst van kleine visjes, "white bait" genaamd. De vis wordt eerst gekookt in zeewater en daarna in de zon gedroogd. Een kilo vis kan 40 tot 160 baht opbrengen. Hoe kleiner, hoe duurder. We gaan niet aan land, maar varen dicht langs de kust. Het laatste eiland dat we aandoen is Kho Lipi, een grote kalkstenen rots zonder stranden. We varen een rondje om het eiland. Het eiland wordt bewoond door 8 mannen die in januari, maart en mei zwaluwnestjes verzamelen. Via bamboeladder klimmen ze omhoog naar de grotopeningen waar de nestjes hangen. Een levensgevaarlijke onderneming! De nestjes worden gemaakt van het speeksel van de zwaluwen. De chinezen zijn er gek op; ze maken er soep van en geloven dat die soep potentieverhogende kracht heeft. De prijs voor de nestjes is heel hoog omdat ze vrij zeldzaam zijn en het verzamelen ervan zeer gevaarlijk is (35.000 - 55.000 baht / f 1.750,00 - f 2.750,00 per kilo). Tijdens de terugtocht zien we veel "vliegende" gepen. Deze vissen horen de motor van de boot en denken dat ze achtervolgd worden door een grote vis. Uit angst bewegen ze zich dan boven het water voort. 's Avonds eten we heerlijk in een restaurant. Wederom veel garnalen gegeten, maar ook een halve ananas gevuld met rijst, vis en garnalen. Daarna lopen we nog even door de rosse buurt.

Boy-girl

Vvrijdag 23 oktober 1998 t/m zondag 25 oktober

Deze dagen zijn echte relaxdagen. Veel zonnen, zwemmen en winkelen. Elke middag valt er om circa 15.00 uur een tropische stortbui. Het blijft echter zeer warm. Elke avond gaan we uit eten en maken we een wandeling door de hoerenbuurt. Zaterdag en zondag voelt Leo zich niet zo lekker.

Maandag 26 oktober

Vandaag begint onze 4 daagse Southern Highlights trip. Om 9.00 uur worden we opgehaald met een minibusje. We blijken de enige deelnemers aan deze reis te zijn en is de reis dus zomaar een privé-rondreis geworden. Wat een luxe. We hebben onze eigen chauffeur en gids. De chauffeur brengt ons eerst naar Phuket Town. We krijgen nog een uurtje de gelegenheid om het vegetarisch festival te aanschouwen. Dit vegetarisch festival vindt ieder jaar aan het begin van de negende Chinese maanmaand in Phuket-stad plaats. Dit jaar duurt het van 20 tot en met 28 oktober. De traditie begon meer dan 150 jaar geleden toen in Phuket een groep Chinese artiesten dankzij Chinese rituelen herstelde van de pest. Nu reinigen gelovigen tijdens het festival lichaam en geest van onzuivere gedachten en daden. Ze dragen witte kleding, eten vegetarisch en onthouden zich van alcohol en sex. Het hoogtepunt is de dagelijkse ochtendprocessie van naga's (mediums) die lichaamsdelen en wangen met enorme spiezen van allerlei materiaal doorboren. Om 7 uur begint men te lopen door de straten van Phuket-stad. Drie uur later zijn ze klaar en gaan ze niet naar het ziekenhuis om hun wonden te laten hechten. Het geneest vanzelf. Anderen beklimmen ladders met zwaarden als sporten, steken hun handen in hete olie of lopen over gloeiende kolen. Hoe langer we kijken, hoe misselijker we worden. De wierookdampen helpen ook niet echt mee.

IJzere stang door zijn wang   Palmbladeren door zijn wang gestoken

De gids is er nog niet. Later blijkt dat hij zijn zus moet begeleiden die in de processie meeloopt. De gids vertelt dat de naga's tijdens hun tocht geen pijn hebben omdat er een god in hun lichaam zit. Echter als ze over een plaats op straat lopen waar iemand is overleden of langs een tempel lopen, verlaat de god tijdelijk hun lichaam en voelen ze pijn. Op dat moment hebben ze dan familie nodig voor ondersteuning. Thank vertelt dat zijn zus 10 pennen door haar oren, wangen en keel had.

Bond Island
Om 11.00 uur vertrekken we uit Phuket-stad en gaan we op weg naar James Bond Island in Phang Nga-baai. Eerst rijden we ongeveer 1,5 uur naar het noorden. We stappen over in een privé longtail-boat en worden naar James Bond Island gebracht. Onderweg komen we langs een mangrovebos.
Long tail boot

Dit eiland (Ko Khao Phing Kan) werd beroemd omdat hier in 1974 de James Bond-film "The man with the golden gun" werd opgenomen. De kalksteenrots voor het strand van het eiland heet Ko Tapu (nageleiland). Het eiland is erg toeristisch. Veel kraampjes waar je goedbedoelde rommel kan kopen.

Vervolgens varen we naar Panyi. Dit dorp is gebouwd op palen in de zee en er wonen zo'n 120 moslimgezinnen (circa 1000 mensen). De bewoners leven van de visvangst; ze verkopen vissaus, gedroogde garnalen en vis. Daarnaast verkopen ze souvenirs en runnen restaurants. In één van deze restaurants krijgen we onze lunch. Helaas hebben we allebei niet zoveel honger. Erg zonde van de grote gebakken vis en garnalen. Na de lunch krijgen we nog een rondleiding door het dorp en bezoeken we een schooltje. Op sommige plekken stinkt het verschrikkelijk door de vis die er ligt te drogen. We verlaten het dorp en varen terug. We rijden naar Suwan Ku Ha Cave, een tempel in een grot. Tussen de stalactieten, stalagmieten en apen staan veel boeddha's. Voor de tempel zien we nog een busje van Diethelm Travel staan. In dit busje zitten 5 Duitsers die dezelfde reis maken. De gids verklaart dat ze slechte ervaringen hebben met het samenvoegen van Duitsers en Nederlanders en dat wij daarom in een apart busje rijden..

Vervolgens rijden we naar het district Ao Luk. Hier stappen we weer in een longtail-boat voor een korte tocht door mangrovekanalen naar een druipsteengrot. Toen 100 meter verder gevaren naar Tham Hua Golok ("schedelgrot"), een grot met 2000 jaar oude rotstekeningen van met name man- en vrouwfiguren, handen (waarvan 1 met 6 vingers) en lijnen. Hierna terug naar de wal voor een stop in het Tharn Bokkorani National Park. De kleine nationale park ligt 50 kilometer ten noordwesten van Krabi en 1 kilometer ten zuiden van Ao Luk. Het heeft een jungle-omgeving met een ondergrondse rivier die vanuit een grot het park instroomt. Normaal is het water erg helder, maar door de regenval in de laatste weken, bevat de rivier veel modder. Ook sommige paden stonden blank, dus een ontzettend stel natte voeten gekregen!

Om 17.30 uur komen we aan in het Andaman Holiday Resort. We slapen in een huisje met een enorme badkamer. Het hotel ligt afgelegen, maar wel aan het strand. Na een duik in het zwembad om 20.00 uur diner. Vandaag vroeg naar bed, want er is verder weinig te doen. Leo vangt eerst nog even een enorme kakkerlak!