Verslag 116 Flinders Rangers

Print dit verslag

Flinders Rangers National Park

Zaterdag 6 juli laten we Adelaide achter ons en rijden via de kust weg (A1) naar het noorden. Het is een enigszins saaie, lange rechte weg (zoals de meeste snelwegen in Nederland). Als we aan de radioknop zitten te draaien horen we opeens een Nederlandse uitzending. Het blijkt een uitzending van SBS met het nieuws van de afgelopen week te zijn. Deze uitzendingen zijn speciaal bedoeld voor de vele Nederlanders die in Australie wonen. Het is erg leuk om aan de ander kant van de wereld Nederlands uit de radio te horen komen. De oubollige Nederlandstallige muziek is wat minder.

Bij Port Augusta rijden we noordwaarts naar Flinders Rangers. We naderen de echte outback, het rode zand overheerst het schitterende landschap, hier en daar een struik en een verdwaalde boom. Langs de weg zien we allemaal fruit liggen. Zou het voer zijn voor de schapen en andere wilde dieren? In de uitgestrekte velden zien we behalve schapen ook lama's, emu's en komt er regelmatig een kangaroo voorbij gehuppeld.

In Port Price doen we even boodschappen en gebruiken de lunch in de haven van een koperkleurig meer. Aangekomen in Flinders is de bush overweldigend. We rijden als eerste naar Wilpenupount. In Flinders park vinden we al snel de bushcamping Rawnsley Park. We zoeken een leuk plekje met prachtig uitzicht op de rode bergen aan de overzijde. Het doet een beetje denken aan Sedona en de Great Canyon in de Verenigde Staten.

Achter de camping ligt een heuvel die we beklimmen. Al snel springen de eerste kangaroos ons voor de voeten. We zien zowel rode- als grijze kangaroos. Op enige afstand houden ze ons goed in de gaten en springen snel verder als we aanstalten maken om verder te lopen. Ook zien we honderden papagaaien luid snerpend in de bomen zitten. We hebben op de top van de heuvel een prachtig uitzicht over het gebied en op de bergen aan de overzijde. Als de zon ondergaat en het fris begint te worden is het tijd om af te dalen en de warmte van de camper op te zoeken.

Kangaroo
D e kangaroo houdt ons in de gaten
De kenmerkende rode zandwegen in de outback

Als we opstaan blijkt het lekker weer te zijn. De zon schijnt, we ontbijten buiten en staan te popelen om het park Flinder Rangers te betreden. Op de camping checken we nog even onze E-mail. Chiel en Cindy (onze reisgenoten in Vietnam) zijn namelijk in de buurt en we proberen een afspraak te plannen. Aangezien we beide een erg flexibel reisschema hebben valt het helemaal niet mee om een afspraak te maken. Maar het moet lukken !

Nadat we het laatste stukje op een verharde weg hebben gereden, wordt het ons al snel duidelijk waarom men in de meeste parken een 4x4 auto aanbeveelt. De weg verandert in een harde, rode stofweg. We kunnen niet te hard rijden, het stuur trilt namelijk verschrikkelijk op het wasbord, dat hier een weg wordt genoemd. Gelukkig is het droog. Als het namelijk regent schijnt de weg in één grote modderpool te veranderen.

We stoppen langs de weg om de verplichte toegangs-fee te betalen. Bij de ingang van het park hangen enveloppen waarin je de 6$ per auto in moet deponeren. De sticker van de envelop plak je achter de voorruit ten teken dat je hebt betaald. Opvallend zijn de vele jeeps en andere 4x4 auto's die het park betreden in de richting van Bunyeroo Valley

We verlaten de onverharde hoofdweg en rijden een kleine stofweg op in de richting Sacred Canyon. De 14 kilometer lange stofweg blijkt goed te berijden. Aan het eind moeten we een hek openen die het vee binnen een bepaald gebied houdt (en natuurlijk sluiten we ook het hek weer). Aan het einde van de weg is een kleine parkeerplaats. Op een bord staat een plattegrond met enige uitleg over de Sacred canyon. Er blijken in deze korte smalle canyon (200 meter lang) twee watervallen en een grot te zijn. We lopen door een droge rivierbedding in de richting van de Canyon. In deze canyon is een belangrijke plaats voor de Adnyamathanha-people en is sinds 1988 ook erkend als Arboriginal Heritage.

De ingang van de Canyon is vrij smal. We klimmen over de gladde rotsen de Canyon in. Al snel komen we de eerste Arboriginal-tekeningen tegen. De primitieve tekeningen stellen onder andere de pootafdrukken van de emu en de kangaroo voor.

Als we de canyon bezocht hebben rijden we terug naar de hoofdweg in de richting van Bunyeroo. De vergezichten zijn indrukwekkend, de lucht is prachtig blauw met hier en daar een wit wolkje. Langs de kant van de weg staan enkele grote bomen met holle barst. Langs de kant van de weg springen de rode en grijze kangaroo's alle kanten op. Ook de Emu's in de vrije natuur zijn een genot om te zien. De weg leidt ons over de heuvels van het park. Opeens zien we een grote slang over de weg kruipen. Snel stoppen we de camper en stappen we uit om een foto te maken. We kunnen de slang op korte afstand naderen en zien dat deze aan de bovenzijde groen is gekleurd en aan de onderzijde grijs/bruin is. Rosalie gaat (in opdracht van Leo) zowel achter als voor de slang zitten om dit tafereel op de gevoelige plaat vast te leggen. Als Leo bij de slang gaat staan voor een foto besluit deze snel door te kruipen en verdwijnt de bush in.

Rosalie bestudeert de slang
We verlaten de weg en rijden een nog kleinere weg op. Volgens de kaart moet het mogelijk zijn om via deze route een rondrit door Flinder Rangers te maken. We passeren een kleine bush-kampeerplaats en moeten dwars door een beekje. Het water staat laag en we wagen het erop. Langzaam rijden we de camper, die hier natuurlijk helemaal niet voor gemaakt is, door het water. Als we vast komen te zitten hebben we een groot probleem. Ook de verzekering dekt eventuele schade op onverharde wegen niet, laat staan als je schade in een beek maakt. Met een huurcamper/huurauto is het namelijk alleen toegestaan om op verharde wegen te rijden. De weg wordt steeds smaller. Er steken steeds meer rotsen uit de grond. Wat zijn we aan het doen ??? Hadden we maar een Jeep. Als het water ook nog eens dieper wordt, besluiten we te stoppen en ter voet het verloop van de pad (rivier) te verkennen. Al snel blijkt het met een campertje niet te doen. We keren en rijden terug.

We rijden naar Razorback-lookout en hebben een prachtig uitzicht op de Outback. We maken ook nog een fotostop bij Hucks Lookout en bezichtigen de vreemde bomen genaamd Grasstree of Black Boys. In plaats van takken hebben deze bomen, graspollen groeien waaruit lange stengel steken. De omgeving met de rode zandgrond ziet er telkens anders uit. Om 16:00 uur besluiten we terug te rijden naar de camping. De ondergaande zon zorgt voor en vreemde rode gloed op de rode bergen. Een magnifieke zonsondergang. In totaal hebben we vandaag circa 150 km gereden door het rode stof. De wagen ziet er niet.

's Avonds branden er op de camping overal kampvuurtjes en zit iedereen gezellig buiten onder het genot van de barbecue en een drankje. Dit is het echte outback leven. Op ons notebook bekijken we de vele foto's die vandaag gemaakt zijn en laten we nog even onze ontmoeting met de slang passeren.

De volgende dag gaan we nogmaals het park . We slaan nu rechts af en rijden het gedeelte dat we gisteren niet konden bereiken. De weg is hier breder en minder indrukwekkend (of raken we al gewend aan de prachtige natuur). We rijden een steile heuvel op. Boven op Stokes Hill genieten we van de lunch. Wat is zo'n camper toch handig. Een gevulde koelkast, je eigen kooktoestel. Lekker een eitje bakken met een koele fles limonade erbij in een prachtige omgeving. Het leven is een feest !!!

Als we verder rijden komen we weer bij dezelfde rivierbedding uit waar we gisteren zijn gestrand (alleen nu van de andere zijde). Zo hebben we toch heel de rondrit kunnen voltooien. We verlaten Flinders Rangers en rijden terug naar Port Augusta. In de plaatselijke bibliotheek kunnen we gratis (1 uur) internetten. We lezen de leuke reacties in het gastenboek, kopeëren onze mail en zien ook dat Chiel en Cindy morgen aankomen in Port Augusta. We vinden een mooie camping aan het water en vallen vroeg in de avond wederom moe en voldaan in slaap.

Op dinsdag 9 juli beginnen we de dag met het wassen van de auto. Wat een stof !!. Als de verhuurder dit ziet heeft deze gelijk door dat we niet alleen over verharde wegen hebben gereden. De rest van de dag doen we rustig aan. Roos doet de was, we werken de site bij en verbazen ons over het snel opkomende water aan het strand. 's Avonds arriveren Chiel en Cindy op de camping. Het is alweer enige maanden geleden dat we gezamelijk door Cambodja, Vietnam en Laos reisden. We hebben elkaar heel wat te vertellen. Chiel en Cindy reizen vanuit Darwin via de westkust naar het westen en gaan hierna nog naar Nieuw Zeeland (waar wij al geweest zijn). Wij trekken morgen de echte outback in om vervolgens via het noord-oosten terug te reizen naar Sydney. Het is een gezellige avond onder het genot van onze warme straalkachel. De volgende ochtend nemen we voor de zoveelste maal afscheid.