Verslag 117 Outback richting Ayers Rock

Print dit verslag

The Outback

Woensdag 10 juli begint het echte avontuur, we trekken de outback in! Niet zomaar enkele kilometers, maar we zijn van plan om vanuit het zuiden naar noord-oost Australie te rijden. Een ritje van meer dan 4000 km.

Vanuit Port Augusta laten we de bewoonde wereld achter ons en rijden de lange weg rechte weg in de richting van Coober Pedy op. Het is weer een prachtige dag, heerlijk weer met een strak blauwe lucht. We gaan na enige koele maanden in Nieuw Zeeland en Zuid-Australie (het is immers winter) naar het warme midden en noord Australie. Vandaag rijdt ook Rosalie in de camper zodat Leo een beetje van de omgeving kan genieten en kan uitrusten.

Al snel komen we de eerste road-train tegen. Deze vrachtwagens hebben 3 of 4 trailers en zijn wel 50 meter lang. Ze rijden toch tussen de 80 en 100 kilometer per uur en kunnen erg lastig tot stilstand komen. Het passeren van een roadtrain is ook een lastige en gevaarlijke bezigheid. Al snel rijden we achter een roadtrain van de oliemaatschappij BP. De opspattende stenen vliegen bijna door de voorruit. Als de weg overzichtelijk is besluiten we het erop te wagen en gaan we de roadtrain inhalen. We trappen de camper op zijn staart en doen er toch vele kilometers over om de gigantische lange vrachtwagen in te halen. Als we een ruime voorsprong hebben opgebouwd wil Leo de roadtrain fotograferen. Snel de camper aan de kant van de weg en de camera's in de aanslag. De vrachtwagen komt luidt toeterend voorbij terwijl we enkele foto's schieten. Wat is dit gaaf !!!!

Helaas is het gevolg van deze fotostop wel dat we de roadtrain nogmaals moeten inhalen. Wat gelukkig zonder schade lukt.

Een roadtrain bestaande uit een truck met 3 aanhangers
Zoutvlaktes in de Outback van Australie

We passeren ook nog enkele grote zoutvlaktes. Vanaf een afstandje schittert het witte zout en steekt mooi af tegen het rode zand. Enkele malen per jaar vullen de meren zich met regenwater waarna het water in de droge periode weer verdampt. Het zout in de uitgestrekte meren blijft achter. Op de vlakte zijn in de jaren 60 diverse snelheidsrecords gesneuveld. Onderweg zien we regelmatig hele grote roofvogels op de weg zitten. Ze komen op de dood gereden kangaroos af en vliegen op als we aan komen rijden.

Om 15:00 uur komen we aan in Coober Pedy, na een ritje van 550 km door de woestijn. Hier zien we grote groepen Aboriginals lopen. Om eerlijk te zijn, zien ze er niet zo aantrekkelijk uit. Ze zijn erg vies en stinken een uur in de wind. Bij de winkels hangen aanplakbiljetten waar de leiders van de aboriginals oproepen om geen alcohol te (ver)kopen aan de aboriginals. Vele zijn verslaafd aan alcohol wat tot veel problemen leidt.

Het dorpje Coober Pedy is wereldberoemd vanwege de vele Opaal-mijnen. We wandelen door het dorpje en zien enkele grotwoningen. In deze grotwoningen zijn ook enkele hostels gevestigd. In de grotten is het namelijk veel koeler dan buiten, waar de temperatuur kan oplopen tot ver boven de 40 graden.

Grotwoning in Cooper Pedy
Komodo-varaan

Op de camping is het behoorlijk druk. Coober Pedy is namelijk één van de weinige dorpjes in de ruime omtrek. Iedereen die van het zuiden naar het noorden reist (of andersom) houdt hier zijn overnachtingsstop. Aangezien het zonnetje nog lekker schijnt gaan we lekker buiten zitten om het dagboek bij te werken.

De volgende dag vervolgen we onze weg door de uitgestrekte outback in de richting van Ayers Rock. Een ritje van 740 km. Het is een lange weg tot aan Eraldeenda. Naast de weg loopt een dogfence. Dit is een hek dat er is geplaatst om de wilde honden tegen te houden. Men zegt dat dit hek langer is dan de Chinese muur (en die is langer dan 5500 km). Ook vandaag zien we weer grote roofvogels heerlijk peuzelen aan de dood gereden kangaroos. Opvallend zijn verder de grote groepen witte kakkatoo's.

Als je de outback in trekt is het van groot belang om genoeg brandstof en te drinken bij je te hebben. Het drinken is geen probleem (een koelkast vol) maar de tankinhoud is beperkt. Na een blik op de landkaart lijkt het alemal wel mee te vallen. We kopen geen extra jerrycan benzine maar verwachten dat we onderweg kunnen tanken (en dat na onze lege tank in Nieuw-Zeeland, gewaagd hè). In totaal kunnen we ongeveer 350 kilometer op een tank rijden. Gelukkig komen we vandaag op tijd een benzinepomp tegen en besluiten gelijk de tank vol te gooien. De benzine kost hier wel bijna 1,20 $.

Mount Corner

Na een lange maar mooie rit door de outback krijgen we uitzicht op een grote rode rots. Ayers Rock !!! Snel de camper aan de kant om enkele foto's te schieten. Als we verder rijden blijkt het nog een hele afstand te zijn naar Ayers Rock. De twijfel slaat toe. Was het nu wel of niet Ayers Rock. Als we de boeken erop na slaan blijkt het niet Ayers Rock geweest te zijn maar Mount Corner.

Om 16:15 uur komen we aan bij Yulara Village. Een groot toeristisch dorp met vele overnachtingsmogelijkheden. Wij verblijven op een veel te dure camping waar het heel druk is. Alle powersites (met stroom) zijn volgeboekt. We zoeken op een zogenaamd overloopveld een plekje voor onze camper. Het wordt vannacht vast erg fris, zonder kachel. Overdags is het namelijk rond de 24 graden maar 's nachts daalt de temperatuur tot rond het vriespunt.

Op de camping zijn we naar een uitzichtpunt geklommen met zicht op Ayers Rock. De ondergaande zon zorgt voor erg bijzondere kleuren. Dat gaan we morgen van dichtbij bekijken. Na een frisse douche en een heerlijke Nederlandse maaltijd (aardappelen met erwten en boontjes) wordt het behoorlijk fris. Op het veld worden vele kampvuurtjes ontstoken, ruiken de BBQ's heerlijk en maken de meeste kampeerders nog meer herrie dan de meegebrachte stroomgeneratoren. De sterrenhemel is enorm. Er staan duizenden helderen sterren en ook de melkweg is duidelijk te zien als een witte gloed.

Wij zijn erg moe van deze lange reisdag en kruipen vroeg in onze warme slaapzak.