Verslag 118 Ayers Rock en Olga's

Print dit verslag

Uluru (Ayers Rock)

Vandaag, donderdag 11 juli, is eindelijk het grote moment aangebroken. We gaan Ayers Rock aanschouwen en aanraken. Ayers Rock is een heilige plaats voor de aboriginals, zij noemen hem Uluru. We zijn vanochtend vroeg opgestaan en waren al wakker voordat de wekker afliep. Het was vannacht erg koud. Zelfs Leo had koude voeten en Rosalie heeft liggen bibberen in haar slaapzak. Aangezien we geen stroom hebben, kon de straalkachel niet aan.

We rijden naar de ingang van Uluru-Kata Tjuta national park. Het is alleen mogelijk om een pas voor 3 dagen te kopen a 16,25 $ per persoon. We rijden gelijk door naar Ayers Rock (Uluru). Onderweg naar Ayerrock al de eerste foto's genomen. Een mooi stukje rots!!!

We parkeren de camper op de parkeerplaats en lopen in de richting van deze enorme rode klomp van zandsteen. Het is mogelijk om de rots te beklimmen. Er staat echter een bord dat Uluru een heilige plaats is voor de Aboriginals en men toeristen verzoekt om Uluru niet te beklimmen. Ondanks dit verzoek beklimmen tientallen mensen de rots. Ook Leo is eigenwijs en klimt een stukje omhoog, tot het punt waar er een ketting begint. De rots is erg steil en glad. De klimroute wordt gesloten bij een verwachte temperatuur van 36 graden of hoger. Het is dan te heet en te gevaarlijk. Er schijnen jaarlijks enkele doden te betreuren. Vandaag is het echter lekker weer, een lekker zonnetje en een temperatuur van 25 graden.

Zij aanzicht  van Ayers-rock
Een zij-aanzicht vanaf Ayers-rock

We wandelen en rijden rond Ayers Rock en bezichtigen de inmens grote steen van alle kanten. We maken vele foto's waaronder enkele met de zelfontspanner. Voor het reisblad van de ANWB- Reizen, schrijven we elke maand een kort stukje over onze reisbelevenissen. Elke maand willen ze een andere foto waar we beiden op staan. Normaal maken we dit soort foto's niet, maar nu maken we weer een herkenbare foto.

Na het bezoek aan Ayers Rock rijden we 44 kilometers door naar Kata Tjuta, ook wel bekend als The Olga's. Dit zijn 36 rotsen die boven de grond uitsteken. Onderweg stoppen we bij een lockoutpoint met een prachtig uitzicht op de Olga's. Veel zand en vreemde struiken. Op het uitkijpunt hangen vele borden met uitleg over dit mooie natuurgebied, planten en het dierenrijk. Op de parkeerplaats nuttigen we de brunch.

Aangekomen bij de Olga's wandelen we de Walpa (Olga) Gorge walk, een wandeling van zo'n 45 minuten in en uit de canyon. We zien vele vreemde rotsen die wel aan elkaar geplakt lijken.

De ronde rotsen - De Olga's
PAS OP: voor skieënde kangaroos!

Na het bezoek aan de Olga's rijden we terug naar het Culture Centre, eigendom van de aboriginals. We komen nog een grappig verkeerbord tegen met een waarschuwing voor skieënde kangaroos (zie foto)

In een informatiecentrum is een mooie informatieve tentoonstelling over de aborigionals. Veel uitleg over het park, de samenwerking met de witte rangers (ze leren van elkaar), video's van veel te dikke lelijke vrouwen met grote hangtieten (sorry hoor, maar dat zagen we echt), foto's en verhalen uit Dreamtime etc. In sommige verhalen zijn namen van de genoemde aboriginals afgeplakt en onleesbaar gemaakt. Ook enkele foto's zijn bedekt. De genoemde en getoonde mensen blijken niet meer te leven. Volgens Aboriginal Law (Tjukerpa) van de Anargu stam mogen van overledenen de namen en afbeeldingen niet meer getoond worden. In het centrum is tevens een winkel waar originele Aborignal kunst verkocht wordt.

We rijden eerst nog even terug naar de camping om onze nieuwe camperplek (met stroom) te claimen zodat we vanavond de kachel kunnen laten branden. In het winkelcentrum in het resort bezoeken we nog enkele winkeltjes en eten we een patatje (lekker!)

Aan het eind van de middag rijden we naar DE uitkijkplek voor de zonsondergang op Ayers Rock. Bijna alle parkeerplaatsen zijn al bezet. We vinden nog een goed plekje. Om 18:11 uur wordt de zonsondergang verwacht. Het is een gezellige boel. De bezoekers zitten op hun Jeeps, campers en de auto's. De flessendrank gaan rond en er wordt op een gitaar gespeeld. Als de zon ondergaat wordt onze adem ontnomen door de werkelijk schitterende kleuren. Elke minuut ziet Ayers Rock en de omgeving er anders uit. Het is erg fantastisch en bijna niet te beschrijven en te fotograferen.

Drukte op het uitkijkpunt van Ayers Rock

In het donker rijden we terug naar de camping en zoeken onze nieuwe plek. Snel het eten bakken/koken en de straalkachel aan. 's Avonds is het weer vechten om het notebook voor het bijwerken van de foto's en de reisverhalen en voor het spelen van de computerspelletjes.