Verslag 122 naar Cape Tribulation

Print dit verslag

Het oude beursgebouw
Op vrijdag 19 juli gaan we na het ontbijt Charters Town in. Een leuk dorpje waar in de hoofdstraat enkele prachtige oude gebouwen staan zoals het stadhuis/banken en een heuse beurs. We kopen enkele enveloppen om de foto-ceedees naar huis te sturen. We laten de outback achter ons en rijden door in de richting van de kust. Bij het eerste lange zandstrand houden we onze lunchstop. Eindelijk zien we weer water!
Prachtige zandstranden

Het strand is uitgestorven, niemand ligt te zonnen of is aan het zwemmen in de oceaan. Als we waarschuwingsborden zien weten we ook waarom. Op de borden wordt gewaarschuwd voor Salties (levensgrote krokodillen die zowel in zout- als in zoutwater leven), kwallen met (dodelijk) gif in de tentakels en levensgrote en zeer gevaarlijke haaien. Langs het strand hangen overal flessen azijn. Het azijn is bedoeld om over je lichaam uit te gieten als je in aanraking bent gekomen met een kwal. Het gif veroorzaakt brandwonden en kan zelf tot een hartstilstand lijden. Na deze waarschuwingen besluiten we onze zwemkleding nog maar even in de rugzak te laten.

Waarschuwingsbord

EIndelijk weer water - Noordkust Australie

Op het strand is een leuke bush-campeerplaats waar je maximaal 2 dagen mag bivakeren. Roos ziet het echter niet zitten om 's nachts naar het toilet te moeten lopen en op een krokodil te stappen. We besluiten dan ook door te rijden naar Kurrimine-beach. Op de camping kunnen we het laatste (erg kleine) vrije plaatsje krijgen. We maken een lange wandeling over het strand. 's Avond halen we gebakken vis met patat bij een Take-a-way.

Na de afgelopen lange reisdagen zijn we toe aan dagje rust. We verkennen de directe omgeving van Kurrimine beach en rijden door de uitgestrekte suikerriet-, annanas en bananenvelden. De rest van de dag blijven we op de camping en proberen een globale planning te maken voor de komende weken.

Op zondag 21 juli rijden we verder noordwaarts in de richting Port Douglas. In Cairns doen we boodschappen in een groot warenhuis. De kustweg is een schitterende route en is aangemerkt als een World Herritage Site. Onderweg zien we parasailers van de rotsen afspringen en vele tientallen minuten door de lucht zweven.

Port Douglas is een leuk toeristisch plaatsje en is bekend om de vele snorkel- en duiktrips die vanaf hier vertrekken. We wandelen door het dorpje en verzamelen informatie. Net buiten het centrum zijn enkele campings die allemaal vol blijken te zijn. Op camping Pandarus kunnen we voor één nachtje een plekje krijgen. We reserveren alvast een andere camping voor morgenavond en voor donderdag en vrijdag. De afgelopen dagen heeft het behoorlijk gewaaid en de zee is erg woelig. De meeste snorkel en duiktrips op het Great Barriere Reef zijn hierdoor afgelast. Wij besluiten de komende dagen eerste verder noordwaarts naar Cape Tribulation (where the rainforest meets the reef) te reizen en op de terugweg (donderdag/vrijdag) te gaan snorkelen.

De parasailers maken zich klaar voor take-off
Regenwoud bij Cape Tribulation
Op maandag 22 juli verlaten we Port Douglas en rijden als eerste naar Mossman George. We wandelen langs een riviertje stroomopwaarts het tropische regenwoud in. Het is redelijk druk in het park, zeker nadat er een aantal bussen arriveren. We passeren een hangbrug en laten de drukte achter ons en wandelen het regenwoud in. Als snel staat het zweet op onze voorhoofden. Wat is het hier warm en klam. De natuur is werkelijk prachtig! We zien de typische begroeide bomen, enkele bushkippen en andere vogeltjes.

We vervolgen onze tocht naar Daintree. We schrijven ons in voor een rivier cruise (20$ voor 1½ uur). Op deze rivier schijnt het te wemelen van de krokodillen. Als we bij de winkeltjes wachten op het vertrek van de boot ziet Leo nog een leuk aanplakbiljet. De tekst luid: Wanted WIFE

• Must have income to support two
  • Must be able to cook fish and chips
  • Must have boat and motor
  • Must be able to catch and filet fish
  • Please apply in person and bring photo of boat and motor

Na vertrek met het bootje varen we eerst stroom opwaarts en zien vele vogels zoals lepelaars en ijsvogeltjes. Tot tweemaal toe wordt er een kleine krokodil gespot. Onder de bomen van het mangrovenbos ligt een grote krokodil (Saltie). Als de boot stroomafwaarts vaart, varen we onder enkel bomen door. De gids wijst, vlak boven onze hoofd twee boomslangen aan.

Het is ons afgeraden om in Morssman te overnachten aangezien er erg veel "kansloze" arborignals wonen. We hebben zo onze twijfels aangezien dit verhaal natuurlijk wordt verteld door een blanke Australier. Voor alle zekerheid toch maar een camping in Port Douglas (Tropical Seabreeze) besproken. 's Avonds gaan we decadent uit eten en werken we natuurlijk de site bij.

De volgende dag vertrekken we om 8:30 uur voor onze tweedaagse trip naar Cape Tribulation. Net voorbij het plaatsje Daintree vaart een pont die middels een sleepkabel de oversteek over de rivier maakt. Een retourtje kost maar liefst 16 $. Binnen 2 minuten staan we aan de overzijde van de rivier. De weg wordt al snel smaller, stijler en het uitzicht mooier. Bij Cowbay slaan we af en rijden over een onverharde weg naar het strand. Het is vandaag zalig weer. Als we langs het strand wandelen is het zelfs erg warm.

Wel oppassen voor de Salties !!

Bij Cawbay is de Jindalba-walk. Een wandeling over een houten/vlonder pad door het tropische regenwoud. We zien onder andere blauwe vlinders en verschillende hagedissen. Langs de kant van de weg staan voor de verandering weer andere waarschuwingsborden. In dit gebied schijnen nog verschillende Cassewary te leven. Deze grote vogels (een soort Emu's/struisvogels) hebben grote poten met scherpe nagels en zijn vrij aggressief.

Als we een camping passeren (Lyno Haven), besluiten hier een powersite te reserveren voor vanavond. Op de parkeerplaats wandelt een witte kakatoo. Als Leo een foto wil nemen, grijpt de kakatoo het bandje van de camara vast en wil deze niet meer los laten.

We vervolgen onze weg door het schitterende natuurpark. We passeren verschillende beekjes en riviertje waar overal de krokodillen-waarschuwingsbordjes staan. We maken nog verschillende stops in het regenwoud en langs uitgestrekte verlaten stranden. Tijdens een strandwandeling spoelt er haai(tje) aan. waarvan de rugvin is afgesneden. Ook hier wordt dus op grote schaal haaien gevangen waarvan de vinnen worden afgesneden en vervolgens weer in het water worden gegooid.

Kakatoo
Vleermuis In het Bathouse, een opvanghuis voor vleermuizen is een uitgebreide fotoserie over het regenwoud te bezichtigen. Er hangen en vliegen enkele vleermuizen rond. Het is mogelijk om de vleermuizen te voeren met fruit en chips!. De vleermuis heeft aan zijn vleugels enkele haakjes en hangt hiermee aan een net. Hij/zij steekt regelmatig zijn tong uit en slaat soms zijn vleugels uit. Eén van de vleermuizen schijnt zwanger te zijn.

Aan het eind van de middag rijden we terug naar de camping. Helemaal achterin op het terrein, midden tussen het dicht begroeide woud is het veld voor de kampeerders. We zijn de enige bezoekers. We horen verschillende soorten papagaaien en andere dieren die een inmens kabaal maken. Op de camping staan enkele volieres waar vogels in worden gehouden. Opvallend zijn de kleine gaatjes in het gaas. Is dit om de slangen buiten te houden?

Als het donker wordt, wordt het ook echt pikkedonker. Op de kampeerplaats zijn verschillende kampvuurplaatsen ingericht inclusief brandhout. Als we buiten zitten worden we gek van de muggen. In tientallen vliegen ze rond je hoofd, kruipen in de oren en vallen groepsgewijs aan. Snel de camper in.

Wat is dat voor piepend geluid? Als Leo buiten gaat kijken, vliegen er hele grote vliegende vleermuizen/honden rakelings langs zijn hoofd. Ze maken een vreemd piepend geluid.

De volgende dag rijden we terug naar Port Douglas. We besluiten onze geplande snorkeltrip nog even uit te stellen in verband met de hoge golven en morgen door te rijden naar Cairns.