Print dit verslag

Verslag 126 Fraser Island - Gold Coast - terug naar Sydney
De pont naar Fraser eiland

We worden door Phil van Fraser Exclusive Tours met een busje opgehaald van de camping om 8.00 uur. Hij brengt ons (en nog tien anderen) naar de veerboot, die ons naar Fraser Island gaat brengen. De overtocht duurt 45 minuten. Op Fraser stappen we in een groen redelijk klein busje. We rijden dwars over het eiland naar de ander kant: Happy Village. In tegenstelling tot onze verwachtingen is Fraser Island heel erg dicht begroeid. Wij hadden heel veel zandvlaktes en duinen verwacht. Het tegendeel is waar: we rijden door dicht begroeide gebieden van moeras tot regenwoud! Phil vertelt ons veel over de planten, bomen, dingen waar we langs komen, ....

Daarna gaan we weer het binnenland in. Ik neem maar weer een reispilletje tegen wagenziekte. Dat is met dat gehobbel en geslip wel nodig!
We lopen een stukje door het regenwoud. . Het is koud op de boot. Het is inmiddels bewolkt en het waait flink.
We zijn rond 18.00 uur terug op de camping. We eten, na de uitgebreide lunch, soep met brood bij de camper.

Zaterdag 4 augustus

Het eiland is 132 km lang en 25 breed en staat ook op de World heritage lijst. Het is het grootste zandeiland ter wereld met een ongerep regenwoud. Het eiland heeft hele mooie stranden. Het zand heeft diverse kleuren. Tevens heeft het eiland enkele grote zoetwater water meren met kristal helder water. De zandwegen op het eiland zijn erg moeilijk begaanbaar en alleen geschikt voor 4x4 en onze speciale 4x4 bus. De gids heeft prachige verhaen en geeft veel informatie. Midden in het regenwoud kunnen we de bus uit om een stukje te wandelen. De groene vegetatie is erg mooi. We wandelen in gezelschap van een Nederland stel uit Bergen op Zoom die 4 weken op vakantie zijn en een Nederlandse jongen die in 3 maanden letterlijk de wereld rond vliegt.

Rond 11.30 uur komen we aan in Happy Village. In dit resort wordt de lunch gebruikt. Phil bereidt de steaks en vis op de BBQ en wij doen ons te goed aan de saladebar. Daarna rijden we met de bus over het strand. Dit is een verademing ten opzichte van de wegen hiervoor. De highway op Fraser is namelijk niet meer dan een karrenspoor in mul zand: hobbelig, erg hobbelig en ongelijk.
Na het eten rijdt de bus door naar het strand. Het strand is erg uitgestrekt en wordt ook als snelweg gebruikt. Op het starnd blijkt het mogelijk te zijn om met een sportvliegtuigje een rondje te vliegen. leo laat deze kans niet voorbij gaan en boekt een tripje. Het vliegtuigje gebruikt het strand ook als stijg- en landingsbaan. Het is te hopen dat de bestuurders van de auto's dit door hebben! We zijn duidelijk niet de enigen op Fraser. Er zijn meerdere grote bussen en heel veel mensen met een four-wheel-drive.

Tropisch regenwoud op Frasereiland

Rondvlucht Frasereiland

Als alle 6 de passergiers zijn ingestapt kan het vliegtuigje vertrekken. De herrie in het vliegtuigje is oorverdovend. Al snel vliegen we over Fraser-eiland en hebben een prachtig zicht op het regenwoud, de meren de oceaan en het strand. Het vliegtuig maakt scherpe bochten zowel naar links als naar rechts zodat iedereen goed zicht heeft over deze mooie natuur. Het vliegtuig heeft wel wat last van turbilentie (bumpy-vlucht). Als we boven de branding van de zee vliegen zijn de grote haaien, een walvis met jong goed zichtbaar. Fantastisch! Na een vlucht van 20 minuten is het alweer tijd om te landen. Volgens Rosalie (die vanaf het stand stat toe te kijken) gaat de landing niet helemaal naar wens. We landen schuin op één wiel, vliegen weer ophoog en stuiteren opnieuw op het strand.

Met de bus rijden we door naar de volgende tussenstop. Een half vergaand schempwrak uit 1954 die uit de branding omhoog steekt. Het was een luxe passgiersschip en is vast gelopen op het stand. Bij Ely creek; (beekje met zoet water) is het mogelijk om te zwemmen. Je kan je mee laten drijven door de stroming. Het water is maar enkele tientallen centimers diep. Er wordt hierna nog gestopt bij de Coloured sand dunes.

Op Fraser-eiland leeft erg veel wild. Behalve de grote en gevaarlijke haaien die langs de kust zwemmen, leven er op het eiland veel gevaarlijke slangen, spinnen en Dingo's. Helaas hebben wij ze niet gezien. Alleen enkele grote leguanen laten zich zien.

Het wrak op Frasereiland

De volgende (koffie)stop is bij Lake Allum.. Ook hier kan weer gezwommen worden het kristal heldere water. Hier zitten schildpadden, kleintjes in het water. We lopen, in tegenstelling tot de rest van de groep, ook de 'circular walk' rond het meer en zien zo nog een lizzard en een wat grotere schildpad op het droge. Dan weer in de bus en door de wildernis terug naar de kant van het eiland waar we 's ochtends zijn aangekomen. Na deze laatste stop is het alweer tijd om terug te rijden naar de Ferry. De bus baant zich een weg door het mulle zand en regenwoud. Op de Ferry zien we een prachtige zonsondergang. De lucht heeft vele rood-tinten. Bij aankomst in de haven blijkt het feest. De vloot wordt gezegend.

Als we zijn afgezet in op de camping rijden we direct terug naar de haven. We vinden een Chinees restaurant waar je voor 10 $ een bak mag vol scheppen of voor 11 $ gebruik kan maken van de All you can eat formule. Ondanks dat we al negen maanden dagelijks Aziatisch hebben gegeten blijft het erg lekker.

Steve Irwin
Crocodil hunter- Steve Irwin (1962-2006)

Maandag 5 augustus van Hervey Bay via de Bruce Highway naar The Gold Coast.

De Gold Coast ligt circa 80 kilometer boven Brisbane en is het Benidorm van Australie. Een populair standoord met veel hoogbouw.

Vandaag bezoeken we de als eerste de Australia Zoo. Deze dierentuin is van Steve Irwin. De bekende Crocile hunter van Discovery channel. Deze enthousiasme (volgens sommige irritante) man heeft enkele bekende uitspraken die hij in elke uitzending tientallen malen herhaald zoals ± It´s amazing en Its a beauty. Update. In 2006 komt Steve om als hij bij het maken van zijn film tijdens het duiken in zijn borst wordt gestoken door een pijlstaartrog. Dit is heel opmerkelijk aangezien er zelden een mens dodelijk wordt getroffen door een pijlstaartrog (en iedereen dacht dat Steve eerder door een ongeluk met een krokodil zou omkomen).

)Steve Irwin
Australia zoo van Steve Irwin

Casuaris

We komen om half twaalf aan bij de dierentuin en bezoeken als eerste een krokodillen show. Acco een 5 meter grote Saltie (zoutwater krokodil) wordt diverse malen uit het water gelokt. Iedereen wordt gewaarschuwt om nooit dichter dan 2 meter bij het water te komen. Zeker in Noord/Australie waar erg veel Salties voorkomen is dit levensgevaarlijk.

Behalve in de krodillen zien we ook erg veel ander dieren zoals koala´s, wombats, kamelen, kangaroo´s en vele vogelsoorten zoals casuaris.

De casuaris is verwant aan de emoe, maar kleiner van stuk. Hij leeft voornamelijk in de regenwouden van Queensland. Een opvallende eigenschap van de casuaris is dat wanneer dit dier wordt bedreigd, het omhoog springt en met de poten een schoppende beweging maakt. Hoewel het een vrij schuwe vogel is, kun je hem beter niet te dicht benaderen. De kasuaris kan dan erg agressief worden. Een schop van een kasuarispoot, met een scherpe, op een mes gelijkende klauw eraan kan een dodelijke verwonding opleveren.

Acco de grote Saltie
Koala

De kangaroe´s liggen in een weide en laten zich gewoon aaien. Er wordt reclame gemaakt voor Steve zijn eerste Hollywood bioscoop film die 12 augustus (2002) uitkomt. We slenteren heel de middag door de mooie dierentuin. Om 4 uur rijden we de parkeerplaats af en gaan op zoek naar een camping. Deze vinden we uiteindelijk op 7 km boven Surfers Paradise

Leo in de 4x4 van The Crocodile Hunter

Vandaag, dinsdag 6 augustus rijden we naar de kust. Vanaf het lange zandstrand zien we voor de kust uitgestrekte eilanden. Het lijkt wel Miami. Verder veel hoogbouw en vele golfsurfers. Als we zijn uitgewaaid rijden we verder langs de kust en stoppen regelmatig onder ander om een pier op te lopen. Hier blijkt ook het attractiepark Seaworld te liggen. We hebben dit park zowel in Californie als in Florida bezocht en besluiten ook in Australie een bezoek te brengen aan dit schitterende park. Morgen komen we terug. In het centrum van Sufres Paradise zijn grote hotels, resorts, winkelscentra en veel hoogbouw. We doen onze boodschappen bij Woolworth bij de camping. Op de camping vliegen erg veel tropische vogels die redelijk veel kabaal maken waaronder de kookaburra. Deze laatste vogel wordt ook wel de lachende hans genoemd en kan vreselijk veel lawaai maken. Het is erg vreemd om parkieten, papagaaien, kakatoe´s en vleermuizen boven de camper te zien vliegen.

de kookaburra

Het attractiepark gaat om 10 uur open. Wij hebben in de voorverkoop toegangskaartjes gekocht voor 51 $ per persoon. In de camper horen op weg naar het park weer een Nederlandse radio uitzending.

Het park is behoorlijk groot met diverse attracties en shows. We zien onder andere een Dolfijnen-, zeeleeuwen en een waterski-show. De mooister attractie is het Great barriere reef. In de bioscoopzaal wordt een prachtge film getoond, maar de grootste verrassing is wanneer het filmdoek wordt opgetrokken.

We zien ook nog een 3D-film (Pirates of the Carribean) en genieten van een spectaculaire achtbaan waarbij je benen vrij in de lucht hangen. In dit park hebben ze geen Orka's maar wel enkele ijsberen. Later zien we in Nederland een documentaire hoe deze ijsberen vanuit Rusland naar Australie worden verscheept. We genieten heel de dag in het park van de dieren, shows en attracties. Om 16:00 uur verlaten we dan ook pas het park.

's Avonds vindt Leo in zijn E-mail-box een mailtje dat hij de nieuwe functie heeft gekregen, mits hij eerder dan gepland kan beginnen. Eigenlijk heeft hij tot 1 oktober onbetaald verlof, maar nu er een nieuw project wordt gestart willen ze graag dat hij op 1 september al terug is. Leo belt direct naar zijn zaak en bedankt de manager en zegt toe eerder naar huis te komen.

Dolfijnen in Sea World

De laatste dagen in Australie zijn aangebroken. We relaxen nog een dagje aan het strand van Surfers Paradise en rijden in twee ettapes de 997 km nara Sydney terug. De eerste dag rijden we ruim 600 km naar Foster en overnachten op een mooie 'piraten'camping. Tijdens het afwassen ontmoeten we weer een Nederland stel die met een grote camper van Maui op vakantie zijn.

Vanuit Fosters is het een mooie weg door de heuvels en Nationale parken naar Sydney. 60 kilometer voor Sydney is er een baan van de highway afgezet vanwege enkele grote bosbranden. De staan meer dan een uur in de file. We rijden in Sydney door een tunnel onder het centrum door. Om 14:00 uur komen we aan bij de camping in één van de voorsteden van Sydney. We genieten nog een middag in de Australische zon en gaan langzaam aan beseffen dat onze reis er bijna op zit. We hebben alleen nog 1 probleempje. We proberen al enkele dagen de vlucht vanuit Bangkok naar Nederland met Singapoer airline bevestigd te krijgen. Helaas hebben we nog steeds maar 1 plaatsje op een vlucht en zijn alle ander vluchten vanwege de vakanties in Europa allemaal volgeboekt. Het zal toch niet gebeuren dat Leo in zijn uppie terug vliegt naar Nederland en dat Rosalie noodgedwongen nog enkele dagen-weken in Thailand moet blijven.

IJsbeer in Seaworld

Op zondag 11 augustus leveren we de camper in bij het verhuurbedrijf van Apollo. Hier begonnen we ruim 7/8 weken onze rondreis door Australie. In totaal hebben we 500 km met de huurauto afgelegd en 12.381 km met de camper.

Het inleveren van de camper verloopt zonder problemen. De schade (een deuk in de opbouw en enkele sterretjes in de voorruit) worden niet opgemerkt. Dit keer hebben we ook geen openstaande bekeuringen af te rekenen. Met een taxi gaan we naar het vliegveld. Op weg naar onze huis tijdens de wereldreis 'Bangkok'. Hier moeten we proberen om onze vlucht naar Nederland herbevestigd te krijgen.

Vanuit de lucht kunnen we nog een laatste blik op het schitterende Australie werpen. Wat een veelzijdig en fantastisch continent!