Ecuador: Zuid-Amerika reis (2008)
Otavalo - Cotacachi en Parque Condor (zondag 28 september)

Al heel vroeg in de morgen zijn we wakker. Het is pas 6.00 uur en we doen geen oog meer dicht. Langzaam aankleden dan maar en dit heeft als gevolg dat we om 8.00 uur al weer in de taxi zitten op weg naar Cotacachi, een dorp zo'n 15 km ten noorden van Otavalo. De chauffeur slaat voorbij Otavalo links de Pan Americana af en rijdt de bergen in. We hebben nu goed uitzicht op de hoge bergen en we zien hier en daar een besneeuwde top.

In Cotacachi zijn veel leerwerkers en andere handvaardigheidwinkeltjes gevestigd. Echter op zondagmorgen om 8.15 uur is het centrum natuurlijk helemaal uitgestorven. De eerste mensen zien we pas op straat verschijnen als de kerk uitgaat. We lopen er dan ook een beetje verloren bij door de straten van Cotacachi.

We begrijpen nu ook waarom de mensen uit Otavalo ironisch zeggen "dat de gevangenis in Otavalo hondermaal beter is dan een dag losgelaten te worden in Cotacachi".
Op een bankje op het centrale plein bedenken we wat kunnen gaan doen. Na een half uurtje besluiten we maar weer om een taxi terug naar Otavalo te nemen. Hier is niets te beleven!

Op het dakterras bij een Mexicaans restaurant op Plaza de Ponchos bestellen we een ontbijtje. Leo heeft geen trek in een "normaal" ontbijt en bestelt de Ecuadoriaanse variant. Als we alles op tafel krijgen, blijkt deze variant uit gekookte aardappels, een rauw gekookt ei overgoten met een pittig sausje te bestaan. Het ligt wat zwaar op de maag, maar het is best lekker.

Na het ontbijt nemen we een taxi naar het Parque Condor. De taxi komt met veel moeite de steile weg op die bestaat uit zand, kiezelstenen, gaten en bulten. De route levert echter wel een prachtig uitzicht op op Otavalo en de omringende bergen. Volgens de Lonely Planet is het park recent opgezet door een Nederlander. Er worden zieke en gewonde roofvogels opgevangen en verzorgd. Er zitten havikken, uilen, gieren en twee prachtige Andes Condors.

Het park ligt afgelegen op de top van een berg en je hebt er rondom prachtig uitzicht op de omgeving. Er zijn weinig bezoekers en dat is dan ook waarschijnlijk de reden dat er geen demonstratie met getrainde roofvogels wordt gegeven. We genieten van de zon, het uitzicht en maken close-up foto's van de vogels.

We willen eigenlijk terug wandelen naar Otavalo. Het is maar zo'n 4,5 kilometer de berg af. De dames in het park raden dit echter af. Het is te gevaarlijk. Gelukkig komt er net een taxi aangereden met een nieuwe bezoeker. Wij nemen deze taxi terug en laten ons afzetten in het centrum van Otavalo.

De middag besteden we aan een beetje relaxen, internetten, foto's uitzoeken en reistips downloaden etc. Als we terug zijn in ons hostel breekt er een zware onweers- en regenbui los. We zijn net op tijd binnen.

's Avonds gaan we nog even terug naar het centrum voor een hapje. Alle marktkraampjes zijn nu weg en Plaza de Ponchos is leeg. Tenminste, op de cayambas na die we nu dus ook goed kunnen zien. Dit zijn typische witte, paddestoelvormige kraampjes die de koopwaar tegen de regen en de zon beschermen. Deze cayambas zijn in de jaren '70 met Nederlandse steun gebouwd. Bekijk je het plein van boven af, dan zie dat de cayambas in de vorm van een vlinder zijn aangelegd.