Nieuw: klik op de
kleine foto's om de fotoserie met grote foto's te openen!
|
Print dit verslag |
Dag 3: Pisco
- Nasca (zaterdag 29 april
2006) Vandaag is het weer vroeg dag. Het is nog even wennen aan de nieuwe tijdszone. Om 6.00 uur zijn we opgestaan, om 7.00 uur ontbijt in het restaurantje naast het hotel. Om 7.45 uur vertrekt de bus vanaf het hotel. We starten vandaag met een boottocht (20 personen in een speedboot met meer dan 300 pk) naar de Ballestas eilanden. Deze eilanden liggen op een klein half uurtje varen van Pisco. De eilanden worden ook wel de "Peruaanse Galapagos" of de "Galapagos van de armen" genoemd. Onze locale gids heet Ricardo. Als hij hoort dat we uit Ollanda komen blijkt hij een woordje Nederlands te spreken namelijk "droppies". Als hij enkele dropjes krijgt aangeboden blijkt hij ze zelfs lekker te vinden. Hij vertelt dat hij het wel heeft moeten leren eten omdat hij de eerste dropjes niet te eten vond. |
||
Eerst varen we langs de Candelabro, een tekening in de vorm van een kandelaar op een helling die uitkijkt over de baai. Dit is één van de magische figuren in Peru waarvan men nog steeds niet precies weet wat het is en waarvoor het heeft gediend. Sommige wetenschappers brengen de tekening in verband met het Zuiderkruis. Volgens anderen is het een gestileerde weergave van een cactus: een machtssymbool uit de Chavin-cultuur, die meer naar het noorden tot bloei kwam, maar waarvan de invloed tot ver buiten het machtscentrum reikte. De met de cactus in verband gebrachte magie had te maken met de hallucinogene werking en het gebruik daarvan door hogepriesters in oude inheemse culturen. Het figuur is in de zandige kustbodem gekerfd, is 50 meter lang en was vroeger enkele meters diep maar nu nog maar 10 tot 60 cm diep. Aangezien het hier bijna nooit regent is het figuur nog steeds zichtbaar. | ||
Op weg naar de eilanden vliegen er al tienduizenden vogels net boven het wateroppervlakte langs de boot. Je zou de fauna van de Islas Ballestas normaal gesproken in veel koudere gebieden in de buurt van de pool verwachten, maar de koude Humboldtgolfstroom - die aan de Peruaanse kust naar de oppervlakte gestuwd wordt - maakt dit fenomeen op maar 1500 kilometer ten zuiden van de evenaar mogelijk. Als we de Ballestas eilanden naderen horen we van verre het geblaf van de zeehonden. De onmiskenbaar zure geur van de Guano (vogelpoep) prikt in onze neus. Nieuwsgierige robben zwemmen rond de boot, brullende zeeleeuwen benutten de akoestiek van de rotsgewelven en de Humboldt pinguïns waggelend onhandig en allerminst elegant over de klippen. Om verstoring van het dierenleven tegen te gaan mogen de toeristen de eilanden niet betreden. De boot vaart dicht genoeg langs de eilanden om de dieren goed te kunnen zien en te fotograferen. Hoewel de eilanden onder natuurbescherming
vallen, zien we op één van de kleine onbewoonde eilanden
een spookachtig aandoende guanofabriek compleet met laadperrons.
Peru exporteert jaarlijks 20.000 ton meststof van vogelmest (Guano) van
de rotseilanden naar de hele wereld. De Guano ruik je van ver: wat een
stank. Eens in de 7 jaar wordt door honderden arbeiders de Guano van het
eiland "geschraapt". Na een uurtje te hebben genoten van alle
wilde dieren op de eilanden vaart de boot terug naar de haven. Net voordat
we in de haven arriveren, duiken er nog een paar dolfijnen enkele malen
boven het water uit (helaas op een flinke afstand) . De kapitein wil niet
terug varen omdat de volgende groep al op de kade staat te wachten. |
||
In de haven drinken
we in het zonnetje, op het terras, een frisdrankje terwijl een rastaman
een muzikale show geeft. Zittend en trommelend op een houten kist. Er
lopen veel verkopertjes rond met kralenkettingen, schelpen en chocolade.
We stappen weer in de bus voor een tocht naar Ica waar de lunch wordt
gebruikt en waar we spectaculair zullen afdalen.
|
klik
hier
voor de rastaclip (3 mb) |
De buggy kan 6 mensen meenemen die
in kuipstoeltjes met een driepuntsgordel worden vastgesnoerd. De Buggy
heeft een motor met 180 pk. De chauffeur scheurt met hoge snelheid de
steile duinen af en weer op. Sommige hellingen zijn meer dan 60% steil.
Bij een hoog duin stoppen we. De durfals kunnen met een zelfgemaakt zandboard
de duin afglijden. Sommige groepsleden gaan op hun buik op het zandboard
liggen. Leo besluit het staand te proberen. Het board wordt gewaxed. De
bindingen bestaan uit klittenbanden. Het eerste gedeelte van de helling
gaat goed. Een bochtje draaien valt echter niet mee. Leo gaat dan ook
onderuit. Het zeer fijne zand zit werkelijk overal; van zijn schoenen
tot aan zijn haar en in zijn oren. |
De buggy komt ons onder aan de helling
halen om verder te crossen. Het is erg spectaculair. De chauffeurs hebben
schijnbaar vertrouwen gekregen in onze afdaalkunsten want bij een erg
steile en lange helling stoppen ze voor nog een afdaling. Leo gaat weer
staand naar beneden maar helaas weer niet zonder te vallen. Eén
van de groepsleden (Jan) komt wel erg hard naar beneden. Hij gaat bijna
door de geluidsbarrière. |
|